Μια δίκη που αποτέλεσε την κορύφωση του εθνικού διχασμού στη χώρα, θα αναβιώσει στον Αρειο Πάγο. Πρόκειται για την Δίκη των Εξι, η οποία θα αναβιώσει στο ανώτατο δικαστήριο της χώρας 88 χρόνια μετά, αφού η ολομέλεια του Αρείου Πάγου έκανε δεκτό το σχετικό αίτημα του Μ. Πρωτοπαδάκη, εγγονού του εκτελεσθέντος πρωθυπουργού Πέτρου Πρωτοπαδάκη.
Ακόμη και αν δεν πρόκειται να γίνει δίκη με ακροαματική διαδικασία, αλλά το ποινικό τμήμα του Αρείου Πάγου θα συνέλθει για να λάβει την απόφασή του και να αθωώσει τους έξι που καταδικάσθηκαν ως υπεύθυνοι για τη Μικρασιατική Καταστροφή, η επανάληψη μιας δίκης 88 χρόνια μετά αποτελεί γεγονός αξιοσημείωτο και βεβαίως ασυνήθιστο.
Με τον όρο Δίκη των Εξι εννοούμε τη δίκη ενώπιον έκτακτου στρατοδικείου στο οποίο παραπέμφθηκαν οι φερόμενοι ως υπεύθυνοι για τις συνέπειες της Μικρασιατικής καταστροφής, οι Γεώργιος Χατζανέστης, διοικητής της στρατιάς της Μικράς Ασίας, Δημήτριος Γούναρης, πρώην πρωθυπουργός, Μιχαήλ Γούδας, υποναύαρχος και πρώην υπουργός, Ξενοφών Στρατηγός, υποστράτηγος και πρώην υπουργός, Νικόλαος Στράτος, πρώην πρωθυπουργός, Πέτρος Πρωτοπαπαδάκης, πρώην πρωθυπουργός, Νικόλαος Θεοτόκης και Γεώργιος Μπαλτατζής, υπουργοί των στρατιωτικών και οικονομικών στην κυβέρνηση Γούναρη αντίστοιχα. Οι κατηγορούμενοι ήταν οκτώ, αλλά η ονομασία Δίκη των Εξι δόθηκε γιατί εκτελέστηκαν μόνο οι έξι.
Το θέμα είναι σε τι εξυπηρετεί και αν εξυπηρετεί σε κάτι αυτή η επανάληψη. Η δίκη ξαναγίνεται ύστερα από αίτημα της οικογένειας Πρωτοπαδάκη για την αθώωση των καταδικασθέντων. Επί της ουσίας πρόκειται για μια πολιτική δίκη που εξυπηρετεί μόνο στην αποκατάσταση των ονομάτων των εκτελεσθέντων. Είναι προφανές πως η σημερινή δικαστική εξουσία δεν μπορεί να δικάσει με τη δικονομία της εποχής και βεβαίως οι πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες της περιόδου εκείνης, έναν αιώνα πριν, ήταν πολύ διαφορετικές από τις σημερινές και μόνο υπό εκείνες τις συνθήκες θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για δίκαιη ή άδικη απόφαση.
Είναι πιο ασφαλές να αφήσουμε τους ιστορικούς και την ίδια την ιστορία να κρίνουν τα πράγματα, το δίκαιο ή το άδικο. Διότι αν η ιστορία άλλαζε από την επανάληψη και μόνο μιας δίκης, τότε να ξαναγίνει η δίκη του Σωκράτη, του Κολοκοτρώνη, του Μπελογιάννη και γιατί όχι και των χουντικών…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου